Určitě smrdím jako kůň, říká vítězka Mongolského derby 2015  

26.12.2018

11.08.2015 23:07

Mongolské derby vyhrála Byeronie Epstein z Jihoafrické republiky - byla o 30 vteřin rychlejší než Francouzka Elise Poitrinal.

Interview s Byeronie Epstein

Jaký je to pocit vyhrát Mongolské derby?

Momentálně neskutečný, je to úleva i vzrušení. Jsem ráda, že se trénink vyplatil, čas je fenomenální a bylo to skvělé dobrodružství. Bolí mě celé tělo, třetí den jsem si natáhla vazy v koleně a snažila jsem se ho pak mít stažené. Musela jsem vydržet hodně bolesti, ale vyplatilo se to.

Kdy jsi začala pomýšlet na to, že vyhraješ?

To nebylo vůbec jisté, ve vedení se nás šest pořád střídalo. V posledním check-pointu jsme jely s Elise půl cesty společně a do posledních třech kilometrů jsem neměla ponětí, že bych mohla vyhrát.

Jací jsou tito koně v porovnání s těmi doma?

Tito koně jsou fenomenální. Uvědomila jsem si, jak koně doma hýčkáme a dbáme na to, po jakém terénu s nimi jezdíme, ale derby koně jdou jako stroje přes jakýkoliv terén, je to neuvěřitelné. Některým se nechtělo, ale měla jsem pár, kteří bylo skuteční "rockstars". Ti prostě šli přes všechno a celou cestu byli schopni cválat. Byli neuvěřitelní.

Co bylo pro tebe tím nejlepším zážitkem?

Na poslední etapu jsem měla skvělého koně, byl to skutečně vynikající atlet, se kterým jsme vystřelili z posledního crew-pointu. Je pravda, že jsem dnes spadla, ale díky bohu se mi nic nestalo.

Měla jsi někdy pochybnosti, jestli to zvládneš?

Třetí den jsem přijela do posledního kontrolního bodu a měla jsem opravdu líného koně, který vůbec nechtěl jít, bylo horko a byla jsem dehydrovaná. Musela jsem ze sebe shodit věci, byla jsem unavená, bolela mě hrozně kolena, sotva jsem chodila. Tu noc jsem nevěděla, jak budu schopná následujících pár dnů zvládat jezdit 12 a půl hodiny denně. Druhý den ráno jsem vstala a řekla jsem si, že dnes je další den, vzchopila jsem se a šla jsem do toho.

Neměla jsi chuť to někdy vzdát?

Ne, podle mě je derby jedinečný životní zážitek a musíte si užít každou vteřinu. Přijedete sem připravení, že to bude bolet a budete muset zabrat. Nechtěla bych se ohlížet zpátky a vyčítat si, že jsem se nesnažila být tvrdší. Myslím, že se mi to nakonec vyplatilo překonat všechny ty bolesti.

Jakou jsi měla taktiku?

Snažila jsem se dostat do stanic rychle a protože bylo horko, tak hodně pít. Taky jsem se snažila jíst za jízdy, abych ušetřila čas, a držela jsem se vedoucí skupiny, ve které jsme si navzájem pomáhali. Chtěla jsem do toho dát co nejvíc. Měla jsem v plánu zvládnout 4 stanice denně, takže jsem pracovala na tom, kde chci ten den ve 20:30 být.

Jak jsi se na závod připravovala?

Na začátku roku jsem hodně cvičila a dělala kardio-trénink, abych zlepšila své aerobní schopnosti. V červnu jsem odjela trénovat do Texasu za Justinem Nelzenem, vítězem MD 2010. Měsíc jsem jezdila 3-5 koní denně, běhala a cvičila.

Jak bys porovnala to, co jsi dělala před derby a po něm

To se srovnávat nedá s ničím, čím jsem se předtím zabývala. Jde o zcela unikátní zážitek, naprosto mě ti uchvátilo. Po pravdě jsem toho moc neočekávala, ale byl to skvělý závod a skvělí lidi kolem. Mongolové jsou neuvěřitelně pohostinní, byla to nádherná země.

Na co se teď nejvíc těšíš?

Na koupel, myslím, že smrdím jako kůň. Určitě smrdím jak kůň. Na své vlasy jsem ani nesáhla a myslím, že ten cop budu muset ustřihnout. Je to jeden velký uzel.

Byeronie dosáhla v poslední etapě rychlosti 24 km/h, přesto se její kůň zklidnil po 15 minutách. Veterinářka, která ho měřila, prohlásila, že to bylo nejsilnější srdce, jaké kdy poslouchala. "Je to monstrum, Secretariat mezi mongolskými koňmi. není divu, že Elisin kůň vypadal více unavený."

6 faktů o vítězce z jejího medailonku

  • je z Jihoafrické republiky
  • je jí 22 let
  • jezdí na koni od 4 let
  • věnuje se všestrannosti - úspěchy v dílčích národních šampionátech
  • má zkušenosti s extrémními situacemi (pronásledována domorodcem s mačetou, když zabloudila v Mosambiku, 90 minut na kajaku v bouři)
  • nikdy se nevzdává, za svým snem dokáže jít na hranici svých schopností
i-endurance
Všechna práva vyhrazena 2018
Vytvořeno službou Webnode Cookies
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky